Written by 10:34 IT & Tech, Nieuws, Tips

Uitvinder zoekt 20.000 deelnemers voor pilot tegen fietsendiefstal

Uitvinder Thijs Schumacher is op zoek naar 20.000 vrijwilligers om zijn nieuwste uitvinding de FRAME-ID gratis uit te testen. Met dit niet verwijderbare scan-and-tracesysteem, dat ingebouwd wordt in de zadelstangbuis van de fiets, wil hij alle fietsen inwendig voorzien van een permanent scanbaar framenummer. Dit zet de fietsen op naam en zorgt dat het aantal fietsdiefstallen in Nederland drastisch verminderen. 

Ruim 750.000 gestolen fietsen in 2022

Volgens cijfers van het CBS blijft het aantal fietsdiefstallen in Nederland jaarlijks groeien. Nieuwe cijfers geven aan dat de aangiftebereidheid slechts 10% (77.000) van het werkelijke aantal gestolen fietsen was. Met ruim 750.000 gestolen fietsen in 2022 was dat voor Schumacher aanleiding om zijn laboratorium in te duiken om een oplossing voor dit probleem te vinden. 

Permanent ingebouwd en geen elektriciteit nodig

In zijn laboratorium heeft Schumacher een scan-and-tracesysteem ontworpen dat in de zadelstangbuis wordt ingebouwd.

Schumacher: “De meerwaarde ten opzichte van het bestaande track-and-tracesysteem is dat de FRAME-ID-module permanent is ingebouwd in het fietsframe en niet kan worden uitgeschakeld of verwijderd door fietsendieven. Ook is er geen enkele elektriciteit benodigd en blijft het altijd functioneren. De FRAME-ID is onlosmakelijk verbonden met de fiets.”

Poolse sleutel

Onlangs kwam de zogenaamde Poolse sleutel in het nieuws, omdat fietsendieven in toenemende mate gebruikmaken van deze methode. In 2019 besteedde de Fietsersbond al aandacht aan de Poolse sleutel, door de toename in fietsendiefstallen kwam deze methode dit jaar volop in het nieuws. FRAME-ID voorkomt de diefstal niet, maar een fiets met FRAME-ID is wel gekoppeld aan de eigenaar.

Binnen 1 seconde rechtmatige eigenaar achterhalen

“De fiets kan via de app worden overgeschreven op naam bij aan- en verkoop. Met het scannen van de module dwars door de ijzeren en aluminium frames heen via de FRAME-ID app, kan iedereen zien of de fiets al dan niet als gestolen is opgegeven. De FRAME-ID module is verbonden met de fiets, die vervolgens gekoppeld is aan de gegevens van de eigenaar. De politie kan daarmee binnen één seconde de rechtmatige eigenaar achterhalen en de fiets terugbrengen,” aldus Schumacher. 

Onderste deel van een fiets, onderaan de zadelstangbuis, het achterwiel is grotendeels te zien, net als de trapper. Linksonder komt een rechterarm in beeld, die een smartphone vasthoudt en bij het onderste deel van de zadelstangbuis houdt.

Deelname helemaal gratis

De ontwerpfase is al afgerond en er is ook een octrooi toegekend op Europees niveau. De volgende stap is het testen van dit nieuwe systeem via een landelijke pilot. En daarvoor is Schumacher op zoek naar 20.000 fietsbezitters die hun fiets willen laten voorzien van de FRAME-ID. Hiervoor betalen deelnemers per fiets € 50,-. Na de pilot krijgen de deelnemers hun aankoopbedrag volledig teruggestort en is deelname voor hun dus helemaal gratis. 

Doorverkoop onmogelijk gemaakt

Schumacher: “Deelnemers van de pilot kunnen zich bij ons melden. De module wordt in de fiets geplaatst en de eigenaar heeft de rust en garantie dat zijn fiets voor altijd op naam blijft staan. Dat zal de dieven afschrikken, omdat dit de doorverkoop van een fiets onmogelijk maakt, en de kans om gepakt te worden extreem wordt vergroot.”

Buitenlandse politie wil meewerken

Hoewel FRAME-ID de pilot in Nederland uitrolt, zijn de ambities om internationaal te opereren. Het patent is geldig in heel Europa en een aantal landen er direct omheen. Politie-instellingen in Oost-Europese landen geven aan dat ze heel graag willen optreden tegen de gestolen fietsen uit Nederland maar ze niet kunnen identificeren. Ook de Nederlandse politie en justitie heeft hier op dit moment grote moeite mee.

FRAME-ID kan dit oplossen en samenwerking met buitenlandse instanties staat dan ook op stapel. Bendes worden zo in eigen land opgepakt en veroordeeld. De fietsen kunnen vervolgens terug naar de verzekeraar die uitkeerde of naar de eigenaar. Ook bij de grens is controle voor douanes ineens super eenvoudig.

Opengezaagde zadelstangbuis, waarbij je de FRAME-ID ziet zitten, met daarboven het stalen afdekkapje Als voorbeeld houdt een hand hier een telefoon naast de buis, omdat de FRAME-ID hiermee kan worden uitgelezen.

Fietsendieven laten fiets staan

Het systeem is getoond aan fietsendieven, die ook hebben geprobeerd om FRAME-ID te verwijderen. Het fietsframe gaat bij hoge temperatuur naar totaal verlies en ook de module en magneten kunnen ertegen. De module wordt zeer sterk gelijmd in de buis en afgesloten met een stalen afdekkapje (zie foto). Het is ook bestand tegen boren, zuur of chemicaliën. De fietsendieven gaven aan deze fiets over te slaan en te kiezen voor een fiets zonder FRAME-ID.

Fietsbezitters die willen meedoen met deze pilot kunnen zich aanmelden op frame-id.nl

(Visited 15 times, 1 visits today)
Close